Grasnapolsky door de ogen van: Nick Liefhebber

Hoewel we altijd een bijzonder plekje in ons hart zullen houden voor Radio Kootwijk, is Grasnapolsky meer dan alleen dit historische pand. We hebben enkele bijzondere verhalenvertellers bereid gevonden om iets op (het digitale) papier te zetten over wat Gras nou typisch Gras maakt. Deze keer spraken we met onze grafisch ontwerper, Nick Liefhebber. Hij schrijft dan misschien wel niet, maar als iemand weet hoe je het verhaal van het festival kunt overbrengen is het Nick!

Hoe ben je bij Grasnapolsky terecht gekomen? Of hoe is Gras bij jou terecht gekomen?
Grasnapolsky was op zoek naar een nieuwe ontwerper die ook ervaring met risoprinten had. De posters en sommige merch wordt al tijden gerisoprint en dat past goed in het gevoel van het festival. Helderdere kleuren dan normaal drukwerk, milieuvriendelijk en je kunt het zelf in redelijk grote oplage drukken. Wellicht speelde de rest van mijn werk ook een rol.

Waar begin je met het bedenken van een nieuw design?
Ik begin meestal met wat vragen over de opdracht, bij deze dus het festival. Wat voor soort festival is het, wat voor mensen komen er op af wat wil je als festival overbrengen. In mijn werk worden deze antwoorden bijna nooit letterlijk vertaald maar ik probeer het er toch in te verwerken, misschien meer op een intuïtief niveau.

Waar haal jij zoal je inspiratie vandaan? 
Dat kan van alles zijn, ik probeer me zo min mogelijk te focussen op andere ontwerpers omdat ontwerp trends zo sterk zijn door internet. Ik haal inspiratie uit kunst, films, muziek of bijvoorbeeld bij Grasnapolsky uit het gebouw en de geschiedenis.

Kan je wat meer vertellen over het design van dit jaar?
Het thema van dit jaar Is Ver Weg / Dichtbij, we hebben daar een over zitten brainstormen en daar kwamen een aantal ideeën naar voren die ik heb gebruikt. Radio Kootwijk was vroeger natuurlijk een radiostation om te communiceren met Indonesië. Die verbinding maar tegelijk ook afstand vind ik erg interessant omdat je op radio Kootwijk ook een beetje bent afgesloten van de buitenwereld. Je kunt niet zomaar weg, het is en soort eiland maar je haalt de buitenwereld binnen door heel divers te programmeren. Visueel heb ik dat weergegeven door de maan groot boven het gebouw te plaatsen, de zelfde maan die ook boven Indonesië hangt. Door de maan een stuk groter te maken lijkt het gebouw daardoor ook kleiner, een eilandje in de duisternis.

Zijn er aspecten waar je heel bewust niet voor hebt gekozen bij het design van dit jaar?
Nee, maar ik heb wel geprobeerd om deels de lijn van vorig jaar door te zetten maar ook genoeg te veranderen. Het is een nieuwe editie maar ook het laatste jaar op Radio Kootwijk dus het is wel leuk om de locatie nog eens uit te lichten.

Vanwaar de kleurkeuze voor roze en marineblauw?
Vorige jaren waren de Grasnapolsky kleuren geel, roze en zwart. Heel helder en licht. Door het geel te vervangen voor diep blauw klopte het ook wat meer met het idee. Geel is zonniger dan en diep blauw voor de nacht met de maan.

Zou je ons eens in vogelvlucht door het proces kunnen fietsen?
Ik begin dus met het verzamelen van informatie, grote lijnen maar ook details. Dara probeer ik ook bij te bedenken hoe dat er uit kan zien. Zo ontstaat er een soort toolkit waarmee ik het ontwerp ga opbouwen. Belangrijk voor dit jaar zijn bijvoorbeeld de maan, sterrenhemel, het gebouw, de bossen en het ronde grid.

Wat zou jij een gave volgende locatie voor Grasnapolsky vinden vanuit jouw perspectief als ontwerper?
Ik zou het zelf interessant vinden als er weer een locatie met een interessant verhaal komt. Dat kan een mooi oud gebouw, een nieuwe fabriek of een verzameling gebouwen zijn. Grasnapolsky is op zoek naar mooie verhalen op de locatie en in de omgeving dus ik denk dat dat belangrijk is.

Wat vind je van Grasnapolsky? Wat was je persoonlijke hoogtepunt?
Ik hou er altijd wel van als je op een festival of feest een beetje bent afgesloten van de buitenwereld, dan creëer je met alle bezoekers een beetje een eigen wereld. Dat vind ik op Grasnapolsky erg tof, midden op de heide op een mooie locatie. Ik ben pas een keer eerder geweest, vorig jaar. Ik denk dat de hele ervaring meer is bijgebleven dan één artiest of moment, dat vind ik voor een festival ook belangrijk omdat je artiesten vaak ook op een andere locatie kunt zien.

Welk moment of welke artiest kijk je voor komende editie het meest naar uit?
Ik vind het moeilijk om muziek te noemen waar ik naar uitkijk. Artiesten komen op een festival vaak anders uit de verf dan in een zaal (zowel positief als negatief) en ik vind het ontdekken van nieuwe muziek altijd het leukst op een festival. Als ontwerper dan maar een visuele tip. Ik ben zelf heel benieuwd hoe de installatie Lumo Chirp van WERC er op Grasnapolsky uit komt te zien. Ik zag een tijdje geleden al een video voorbij komen maar heb het nog niet in het echt kunnen zien. Ik kan me voorstellen dat een organische zwerm lichtjes er in het bos erg tof uitziet.

Gemist, of achteraf spijt? Scoor hier toch nog Grasnapolsky 2018 merchandise! Sluiten